mandag 1. april 2013

Mål: Løft blikket før start

Solbrun og energifylt etter påsken, og klar til å kaste deg over jobben igjen? Arbeidslista ligger kanskje klar? Stopp en halv! Løfter du blikket mot et mål holder din energi lenger. I målet ligger motivasjonen. Attraktive mål er drivende, og skaper mindre stress i ditt liv. Er arbeidsoppgavene rettet mot målet glir de lettere. Finurlig er det også at om du vet hva du vil oppnå helt konkret, så vil du ofte helt ubevisst gjøre valg som leder deg dit. Etter påske har de fleste av oss en arbeidsøkt frem mot sommeren. Hva skal du ha oppnådd innen sommerferien starter - på jobben eller i fritiden? La målet være konkret, målbart, positivt formulert, attraktivt for deg og risikosjekket. Hvordan har du det når målet er oppnådd - hva tenker du, ser du for deg, hører du deg selv si eller føler du i kroppen? Jeg starter en slik prosess med min tankekart-app. Skaffer meg oversikt over situasjonen,- arbeidets ulike elementer. Og gjerne ett nytt tankekart over det målet eller de målene som peker seg ut. Før jeg helt konkret skriver målet eller målene opp i min lille grå bok. En slik mål-prosess skaffer meg også oversikt, og hjelper meg å prioritere. Jeg bruker litt tid i solen i dag til denne jobben, og kjenner energi det gir meg å vite hvor jeg skal når jeg starter på jobb i morgen. (Ill: smarnad, freedigitalphotos.net)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar