tirsdag 18. oktober 2011

Når vår beste egenskap motarbeider oss

En kvinne jeg snakker med er hjelpsomheten selv, men tror hun vet hva som er best for andre. Det blir klamt og provoserende for folk rundt henne. Og hun blir avvist. Den gode intensjon, blir hjelperens fiende. Å være sterk og kraftfull er et gode, men det kan stå i veien for deg. Å være hjelpsom kan gjøre deg populær, men det kan også gjøre at du ikke får det du trenger. Vår aller beste egenskap er ofte også vår mørke side. Slik kraftfullheten til en leder jeg kjenner, skaper avstand. Den synlige kraften er ikke balansert med svakheten som også er der. Å tåle at vi både er lys og mørke, glede og sorg, kraft og svakhet, hjelper og den som trenger hjelp, er for mange en kamp. Stolthet og frykt står  i veien for å forsone oss med den andre siden av det som er vår beste egenskap. Motstanden er i oss selv.For mennesker kjenner seg tryggere når de møter begge sider i god balanse. Jeg gleder meg stort når jeg ser denne erkjennelsen skaper forandring. For noen er det fort gjort, for andre tar erkjennelsen tid. For alle er det en velsignelse når det skjer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar