mandag 10. oktober 2011

Sjefer som kjefter må stoppes!

En gang kjeftet jeg som leder på en ansatt. Det skal ikke skje, men det skjedde. I ettertid forstår jeg hva som gjorde det. Jeg var på hæla på jobb. Resultatene fra vår innsats uteble. Jeg var frustrert. I tillegg opplevde jeg å bli systematisk motarbeidet av medarbeideren. Kombinasjonen av min egen situasjon og avmektigheten overfor en ansatt gjorde at det sprakk. Jeg bad om unnskyldning, erkjente min brøde, fant ut hvorfor og gjorde noe med det. Ledere skal IKKE skjelle ut sine ansatte! Dere skal absolutt ikke akseptere at ledere kjefter dere huden full. Heller ikke når det er grunn for det. Vanskelige tema skal og kan has opp på en skikkelig måte. Det finnes teknikker for slikt, som kan læres. Og gode modeller og prosedyrer for konfliktløsning. La ikke sjefen få makta gjennom terroriserende virksomhet. Rapporter saken. Først med reaksjon overfor sjefen. Ofte kan en god løsning være å gjøre det sammen med en annen ansatt. Om det ikke virker så gå til sjefens overordnet, eller til fagforeningene og be dem ta det opp. Sjefer kjefter oftest fordi de selv er truet på en eller annen måte. Kanskje de også har sluppet unna med slikt før, og fått lov å skape en kjeftekultur. Det er ingen formildende omstendighet. Sjefer som kjefter er skadelig, og må stoppes.

1 kommentar: