onsdag 28. september 2011

Motivasjon gjør oss modige

Som 15-åring begynte jeg med politikk. Jeg ble skolekontakt. Hvorfor: jeg ville være med å redde verden. Problemet var min sterke prestasjonsangst. Jeg var utrolig redd for å dumme meg ut. Min drivkraft for en mer rettferdig verden og min nesten lammende frykt kjempet om makten i meg. Men min indre rettferdighetstrang var sterkere. Den drev meg. Jeg bestemte meg for å overvinne frykten. Teknikken var som følger: På alle møter jeg var, uansett tema og hvem som talte, skulle jeg stille et spørsmål eller komme med en kommentar. I starten fikk jeg ikke med meg noe av det som ble sagt fra talerstolen. Jeg hadde mer enn nok med å kvinne meg opp til å ta ordet. Svetten silte og angsten nesten kvelte meg. Men ingenting er som krav vi stiller til oss selv. Ikke et eneste møte gikk uten å at et spørsmål ble stilt. Til slutt forsvant frykten. Det gikk jo stort sett bra. I steden oppdaget jeg at folk visste hvem jeg var, fordi jeg alltid var frempå med et innlegg. Og vips ble jeg valgt inn i sentralstyret,- 19 år og internasjonal leder.. Med sterk motivasjon og et klart mål får vi mot til å bekjempe angsten. Som en sa det nylig: Når jeg fokuserer på budskapet istedenfor meg selv, fortrenges min frykt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar