Lever du bevisst? De fleste av oss vil sikkert svare ja. Likevel finnes det inni oss ubevisst kunnskap og dermed ubrukte ressurser som gjør livet lettere. Dette kan vi få tak i. Bevissthet kan utvikles. Fordelen er at vi raskere enn før kan finne ut hva vi liker. Vi kan dermed fra en impuls, raskere oppnå klarhet i hva vi ønsker, som igjen gjør det lettere for oss å kommunisere ut vårt svar eller vårt budskap klart og utvetydig. Prøv følgende øvelse: Skriv mellom seks og ti avslutninger på følgende setning: Om jeg skal leve mer bevisst skal jeg..... Deretter skriver du mellom seks og ti avslutninger på denne setningen: Om jeg skal leve 5% mer bevisst i dag skal jeg.... Se hva som skjer. Sjekk etter på kvelden om hva det har gjort med prioriteringene dine. Og om du gjør det hver dag i en uke, reflekter til helgen hvordan det hjelper deg.
torsdag 26. januar 2012
tirsdag 3. januar 2012
Hvem er best på hva?
Det vi er gode på og engasjert i, gjør vi bedre. Også på jobben. Hva med å spørre om dette nå når du som leder skal realisere målene for 2012 i din virksomhet: Hvem er best på hva? Hvor ligger motivasjonen til folkene mine? Hvor skal vi legge vekten med de vi har? Kan vi fordele arbeidet slik at folk får holde mer på med det de liker og er god på (noe som ofte henger sammen)? En dialog med de ansatte om dette kan gjøre underverker. Folk som er motiverte og får strekke seg etter nye mål med den kompetansen og egenskapene de har, jobber bedre. Resultatene blir mer overbevisende. Energien er sterkere. Gleden synlig. Lojaliteten større. Et forsøk verdt, eller hva?
LYTTEHOLDNINGSTIPS
Klarer du å få andre til å oppleve at de blir hørt? Altfor ofte føler folk seg oversett,- på jobb og hjemme. Vi trenger faktisk ikke alltid få det som vi vil for å bli fornøyd. Vi vil bare vite at vår stemme er hørt og er med i vurderingen. Her er tre lytteholdningstips:
1. Vær ekte interessert i mennesket foran deg
2. Forvent at den andre har kunnskap du trenger
3. Vit at trygghet til å lytte bekrefter din autoritet
Og her er fem lyttebekreftelsestips:
1. Ha blikk-kontakt, med kroppen rettet mot den andre
2. Nikk oppmuntrende
3. Still åpne spørsmål til du forstår
4. Reflekter rundt innspillet
5. Vis senere til at du har lyttet, selv om konklusjonen ble en annen
1. Vær ekte interessert i mennesket foran deg
2. Forvent at den andre har kunnskap du trenger
3. Vit at trygghet til å lytte bekrefter din autoritet
Og her er fem lyttebekreftelsestips:
1. Ha blikk-kontakt, med kroppen rettet mot den andre
2. Nikk oppmuntrende
3. Still åpne spørsmål til du forstår
4. Reflekter rundt innspillet
5. Vis senere til at du har lyttet, selv om konklusjonen ble en annen
Energize nå!
Hvor skal jeg begynne? Trenger nye mål å strekke meg etter ved inngangen til 2012. Er absolutt ikke i en ambisiøs og lystig tilstand. Kjenner at det blir lave, kraftløse mål ut av det. Trenger å komme i en mer positiv tilstand. Ah, den plata er det lenge siden jeg har hørt. Putter på en heftig gospelplate. Den skaper alltid god stemning og energi. Skur opp lydnivået. Kjenner kroppen livner til. Gleden stiger i kropp og sinn. Eenerginivået øker. Lysten er tilbake. Ja, så lite skal det noen ganger til. Jeg kommer igang. Dette blir bra! Hva skaper energi og lyst i deg? Start det nye året med å minne deg selv på din "energizer". Og ta den i bruk. Nå!
tirsdag 6. desember 2011
Vil du bli hørt? Ikke klag,- jobb for det!
Dere hører ikke på meg! Desperasjonen var stor fra den unge arbeidstakeren. Det var uttrykt i sinne, men vi fornemmet gråt og frustrasjon. Jeg var heldigvis frimodig nok til å be om en i liten prat etter møte. Tilbudet var enkelt: - Vil du lære hva som skal til for å bli hørt på? - Ja, men handler det om meg? Folk bryr seg jo ikke, var responsen. - Da skal jeg lære deg hva som skal til for at de ikke kan unngå å bry seg om hva du formidler, sier jeg. Jeg har selv både erfart og lært meg hvordan. Og så satte vi igang med treningsprogrammet. Stemmetrening, kroppsholdning, blikk-kontakt, timing, fleksibilitet, aktiv lytting, tydelighet, frimodighet. Tre måneders treningsprogram. - De la om markedsføringsstratgien etter mitt innspill på avdelingsmøtet, var den gledesstrålende meldingen som kom pr telefon. Erfaringen er entydig: Hard, målrettet trening gir resultater også i arbeidslivet, ikke bare på idrettsarenaen.
torsdag 1. desember 2011
Pustepause ved hjelp av måker
Min fem minutters "pustepause", som alternativ til røykepause, ble i dag å følge måkenes lek med og mot vinden. Sterke vindkast og raske skyer preger horisonten. Grenene vaier sterkt og regnet pisker. Deilig vestlandsvær i Oslo. Vanligvis består min pustepause av å følge pusten - inn og ut av kroppen. Sittende med rak rygg på min hjemmekontorstol. En energigivende meditasjon. I dag bestod den også i å følge måkene fra mitt vindu. Høyt og lavt red de på vindkastene og stupte for så å bli løftet opp igjen på sine vide vinger. Fullt konsentert om måkene, får jeg en pause fra tanker og bekymringer. Kroppen blir lettere. Jeg blir mer tilgjengelig for å bruke mine kunnskaper uten interne barrierer. Nå - klar for ny innsats foran pcen, full av energisk ro.
mandag 28. november 2011
Hva er din motivasjon?
På Galleri Peder Lund lørdag fant jeg dette kunstverket. Det hang på gallerikontoret, og kan likegodt være sjefens "gule" lapp til seg selv. Gode råd, åpenbart, for hvordan vi kan arbeide bedre. Øverst på listen ville jeg satt: Kjenn din motivasjon. Arbeidsglede gjør at vi arbeider bedre, og øker md bevissthet om mening med vårt arbeid. Hvorfor går jeg på jobb? Hvorfor akkurat denne jobben? Grunnene er like mange som vi er mennesker:" Jobben er godt betalt, og jeg sparer penger til min drømmeleilighet." " Fantastiske kollegaer"."Vi skaper en bedre verden." "Jeg gjør noe jeg noe jeg er god på." " Det gir meg status å fortelle hva jeg jobber med." " Kort vei til jobben gir mer tid til mine hobbyer." "Her får jeg tid til å utdanne meg videre på kveldstid." Å vite sin motivasjon er å løfte blikket, og se jobben i et bedre lys. Slik at det blir mulig å gjøre mer av nr 10: Smile. Og om motivasjonen er vanskelig å finne eller har forsvunnet, så er det kanskje tid for å vurdere et jobbskifte?
Abonner på:
Innlegg (Atom)