fredag 26. august 2011

Fafo-festen og sosial angst

Jeg skal Fafo's årlige fest i dag, sammen med sikkert 1000 andre. Et morsomt sted om du har selvtillit og sosial intelligens. Et forferdelig sted om du har sosial angst. Mange flere enn vi tror har sosial angst. Jeg hadde ikke blitt overrasket om over 10% om de som kommer på festen sa at de grudde seg. Men likevel går de på festen for å vise at de henger med. Andre klarer seg sosialt, men kvier seg for å si hva de holder på med for tiden. Kanskje de har mistet jobben, eller har en jobb uten status. I mitt arbeid som coach møter jeg kule mennesker med sosial angst. Mennesker du aldri ville trodd har hatt slike tanker noen ganger i sitt liv. Mennesker som utstråler autoritet og trygghet. I caochingen lærer vi å gjenkjenne vår styrke og øver på evnen til å ta den inn når vi trenger den. En del av treningen er å velge et arrangement der den nye evnen prøves ut. Bærer vi selvtilliten og kraften med oss når vi entrer arenaen, ser alt lysere ut. Vi ser på folk med vennlighet og interesse. Vi har fokus på de andre, ikke på oss selv. Folk ser oss lettere. Vår indre, trygge tilstand er tiltrekkende. Prøv selv. Tenk på en situasjon du hadde det fint sosialt. Du var trygg og sterk på din måte. Se, lytt eller føl hvordan du hadde det da. Skap et bilde, en lyd, følelser eller noen ord om dette, som er lett å huske. Ta det inn i deg flere ganger. Bruk det i forkant neste gang du trenger styrken det gir. La bildet, ordene eller følelsen fylle deg før du går hjemmefra. Ta det inn en ekstra gang når du står foran døren til festen. Og gjerne flere ganger i løpet av festen, om du trenger det. Sannsynligheten for at festen blir vellykket har økt betydelig gjennom denne forberedelsen.

1 kommentar:

  1. Gode poenger, og gode råd! Skal prøve å huske på dette neste gang jeg møter en krevende pasient og ikke helt vet hvordan jeg skal angripe det. Og lykke til på festen i kveld!

    SvarSlett