tirsdag 30. august 2011

Be heller om tilgivelse, enn tillatelse

"Jeg tror kjønn fortsatt er et tema!" En råflink dame jeg møtte hadde sjokkert kommet til denne erkjennelsen. Hun hadde registrert flere ansettelser på jobben som i hennes bilde var uforståelig. Hun var kommet til at den eneste grunnen var at menn føler seg trygge med menn, og helst menn som snakker om de viktige tingene: Fotball, øltyper, rockekonserter og treningsopplegg. Jeg ble overrasket over at hun var overrasket. I mange bransjer rekrutterer menn fortsatt bare menn. Ihvertfall i posisjoner som betyr noe. "Hva skal jeg gjøre da når det blir min tur å søke til slike posisjoner", sier dama fortvilet. "Det blir jo umulig å nå dit jeg vil!" Det samme gjelder som alltid før: Gjør det umulig for dem å gå forbi deg. Vær flinkere, mer synlig, mer utfordrende. Vær frekk og offensiv. Ta mindre hensyn. Kjør ditt eget løp. Be heller om tilgivelse, enn tillatelse. For gjennom det blir du sett og anerkjent av de menn som ansetter, - og de kvinnelige sjefer som gjerne vil bli anerkjent av menn.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar