onsdag 10. august 2011

Ritualer gir varig forandring

Litt selvdisiplin er tingen når energi er på topp etter ferien, tenker mange. Nå skal jeg skjerpe meg, og gjøre de forandringer jeg vet jeg trenger for å få det bedre på jobb eller hjemme. Glem det! For de fleste fører ikke selvdisiplin til varig forandring. Å forandre måten vi lever på eller gjør ting på er mye vanskeligere enn vi tror. Foreleser i positiv psykolog på Harvard, Tal Ben-Shahar, peker i sin bok Lykkeligere - en treningssak, på at du lykkes med endring når du både kjenner motivasjonen for å forandre noe og lager ritualer for forandring. Ritualer krever nøyaktig adferd på spesielle tidspunkt. Om du vil effektiviserer tidsbruken din ved å planlegge bedre, vil fem minutter hver morgen, på et spesielt sted, og på en måte som er attraktivt for deg, kunne påvirke din effektivitet over tid. Et stunt et par dager vil ikke gjøre det. Jeg har selv erfart å stå opp hver dag en time før de andre gjennom ferien for å lære meg en en metode for å være mer i nået, gav resultater. Det var ikke noe offer, for motivasjonen var stor. Jeg trengte å få mer kontroll på min indre dialog for å være mer tilstede. Ritualer som gjennomføres over tid er tingen. Bare prøv.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar