mandag 22. august 2011

Hvordan ulikhet blir en ressurs

- La meg da få snakke ut! Du avbryter hele tiden! Kvinnen foran meg lignet der og da faretruende på et lemmen. Hun holdt på å sprekke av frustrasjon. For meg hadde det tatt vinter og vår før hennes resonnementet var gjennomført, og jeg ville gjerne komme videre. Og brukte anledningen ved hvert innpust til å prøve å avbryte henne. Har du opplevd noe tilsvarende? Om vi vil ha en god relasjon er det avgjørende for flere personlighetstyper at de får snakket ut. Kjappe ping-pong-samtaler fungerer ikke. Jeg har lært meg å sette pris på mennesker med den grundige, analytiske karakteren, som ikke gir seg før alle realitetene er på bordet. Samtidig som jeg har lært å sette pris på de handlingsorienterte, som gjerne vil komme videre. Å snakke om ressursene i de ulike karakterene gir fantastisk dynamikk. Kunnskap om og anerkjennelse av forskjeller i personlighetstyper gir bedre arbeidsmiljø, mer effektive prosesser, og mindre konflikter. Og forskjellen mellom å ta vår karakter ut i et møte på en overdreven måte, og for eksempel bli lemmen-lik, er at det kan i steden for sinne, bidra til godmodig humor og befriende latter for alle, også lemmenet. Lett tilgang på kunnskap personlighetstyper finnes i Helen Makanis bok om Enneagrammet, og i Johan Veltens bok Arbeidsglede.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar